Jongeren moeten meer bewegen en gezonder eten en drinken. Een hot item tegenwoordig. De grootste vraag blijft natuurlijk hoe je jongeren zover krijgt zelf verstandige keuzes hierin te maken.
Het Rhedens, een school voor voortgezet onderwijs in Dieren, is actief bezig om jongeren zover te krijgen om voor gezonde voeding te kiezen. Een van de maatregelen die de school genomen heeft, is dat het is toegestaan om water te drinken tijdens de lessen. Andere dranken zijn (uiteraard) niet toegestaan. De school biedt de kinderen een watertappunt waar ze gratis hun beker kunnen vullen.
Het probleem is echter dat de meeste watertappunten niet echt hip zijn. De frisdrankautomaten vragen ook nog eens meer aandacht, met al hun lichtjes. De oplossing werd gezocht in het hip verpakken van een bestaande waterautomaat.
Ward Terpstra, regisseur bij JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) in Rheden bedacht samen met een reclamebureau een campagne om jongeren meer water te laten drinken. Een waterdruppel als emoticon speelt hierin de hoofdrol. Ballen Enzo maakte hiervoor een speciale kast waar het watertappunt in opgenomen is. Bestaande techniek verpakt in hip jasje.
Afgelopen donderdag 24 augustus is het watertappunt in gebruik genomen.